Logo Landsbyordning Stubbekøbing

Værdiregelsæt

Værdiregelsæt for Landsbyordning Stubbekøbing

Med værdiregelsættet sætter vi ord på skolens kerneværdier for god adfærd blandt ledelse, personale og elever. Kerneværdierne beskriver, hvordan skolen aktivt arbejder med at sikre et godt lærings- og undervisningsmiljø, med fokus på børnenes og elevernes trivsel og læring.

Antimobbestrategien giver fælles retningslinjer for arbejdet mod mobning ved at beskrive, hvordan skolen og institutionerne vil forebygge og håndtere mobning i praksis.

Værdiregelsæt

Visionen er at skabe de bedste lærings- og udviklingsbetingelser for landsbyordningens børn.

Landsbyordning Stubbekøbing

Leg og læring for livet!

Den kommunale kerneopgave er defineret som

Vi skal styrke borgernes muligheder for at mestre egen tilværelse og i samarbejde med borgerne sikre, at alle kan indgå i relevante fællesskaber.

I Center for Børn og Læring er der yderligere defineret følgende mission i forhold til kerneopgaven i skoler og dagtilbud:

Vi har, sammen med forældrene, ambitioner på børnenes vegne og samarbejder om, at alle børn trives, udvikler sig og lærer.

Kerneværdier for høj trivsel og god adfærd

Det forstår vi ved kerneværdien:

Respekt

Vi udviser forståelse for forskeligheder. Vi udvikler og forandrer, med respekt for kerneopgaven. Vi overholder indgåede aftaler. Vi arbejder målrettet mod, at alle opnår bedst muligt resultat.

Anerkendelse

Vi møder den enkelte, hvor den er. Mangfoldighed ses som udviklingspotentialer. Vi respekterer, at fastsatte rammer og vilkår er med til at definere vores hverdag. Vi ser den enkelte som medskaber.

Engagement

Vi har et aktivt fokus på kerneopgaven. Vi går foran i udviklingen af praksis. Vi arbejder ud fra meningsgivende, fast og klar struktur. Alle kompetencer sættes i spil for at nå det gode resultat.

Trivsel

Vi drager omsorg for hinanden. Der er mulighed for medskabelse. Vi efterlever klare regler for samspil. Vi har fokus på, at opstillede mål skal være opnåelige.

Tillid

Løsninger findes i fællesskab. Der er rum for nye idéer. Der opleves en høj grad af gennemsigtighed. Vi har opbakning til at nå målet.

Kerneværdier i praksis

Respekt

Ledelsen har ansvar for udarbejdelse og implementering af principper og retningslinjer for landsbyordningen.

Personalet skaber udvikling og læring i relation til kerneopgaven.

Elever og børn skal agere respektfuldt inden for de givne rammer og regler.

Forældrene støtter positivt op omkring barnets/elevens udvikling og læring i samspil med skolen/institutionen.

Anerkendelse

Ledelsen sørger for, personalet har kendskab til og efterlever børnesyn gældende for Center for Børn og Læring.

CBL Børnesyn

Personalet arbejder pædagogisk og didaktisk med afsæt i børnesynet.

Elever og børn skal udvise forståelse for hinandens forskelligheder og indgå positivt i skolens/institutionens fællesskaber.

Forældrene er medskabende i forhold til børnenes læring og udvikling i samarbejde med barnets skole/institution. Udviser forståelse for forskelligheder.

Engagement

Ledelsen tager ansvar for, at de rigtige kompetencer sættes i spil i udviklingen af praksis.

Personalet har et aktivt fokus på kerneopgaven.

Elever og børn er aktivt deltagende i egen læring og udvikling.

Forældrene indgår i forpligtende samarbejde med skole/institution og bakker op om det sociale liv.

Trivsel

Ledelsen igangsætter og understøtter processer, der kvalificerer personalet i de opgaver, de støder på.

Personalet arbejder forebyggende og trivselsfremmende over for elever og børn.

Elever og børn har et ansvar over for egen og kammeraters trivsel.

Forældrene har ansvar for deres eget barns trivsel og medansvar for den generelle trivsel.

Tillid

Ledelsen arbejder med høj grad af gennemsigtighed og søger løsninger i fællesskab med alle relevante parter.

Personalet er tillidsskabende i deres tilgang til børn og forældre.

Elever og børn oplever opbakning til at nå deres mål.

Forældre udviser tillid til barnets skole/institution i handling og sprog.

Vi sikrer, at værdiregelsættet er synligt og kendt af alle på skolen på følgende måde

• Værdiregelsættet er tilgængeligt på skolens og institutionernes hjemmeside, samt på Skoleintra og Nembørn.
  • Ledelse og personale henviser til værdiregelsættet ved opstart af nye elever/børn samt ved forældremøder og andre arrangementer på skolen/institutionen.
  • Af værdiregelsættet er udsprunget tre forventningsskrivelser (forventninger til elev/barn, forældre og medarbejdere), som hænger synligt på skolen og i institutionerne.
  • Landsbyordningen bruger Facebook til at give indblik i hverdagen.
  • Landsbyordningens nyhedsbrev anvendes til at udbrede kendskabet til værdierne.

Vi sikrer ejerskab omkring vores værdiregelsæt blandt alle på skolen på følgende måde

• Både personale, ledelse og bestyrelse har været inddraget i værdiprocessen.
  • Alle interessenter; elever/børn, forældre og personale er med til at arbejde med værdierne.
  • Værdierne er synlige og konkret udmøntet i hverdagen.

Hvis værdiregelsættet ikke overholdes, gør vi følgende

• Hvis enkelte elever/børn, forældre eller personaler ikke lever op til værdiregelsættet, så skal de øvrige på skolen/institutionen hjælpe med at få tydeliggjort betydningen af, at værdierne er væsentlige for skolens/institutionens virke.
  • Er der mere konkret tale om en elev/et barn eller forældre, er det i første omgang kontaktlæreren/pædagogen, der tager dialogen omkring værdierne.
  • Er der tale om personale, som ikke efterlever værdiregelsættet, er det ledelsen, som tager dialogen med medarbejderen.

Værdiregelsættet evalueres en gang om året i elevrådet, i MED-udvalget og i bestyrelsen, evalueret sidst den 9. februar 2022.