For at styrke børnenes dannelse, holder vi samling på alle stuerne, hvor der arbejdes med at lytte til hinanden. Vi laver rim/remser og synger sammen, hvor både krop/bevægelser og åndedræt indgår. Vi er certificerede SangGlad institution. Vi prioritere derfor fællesang for hele huset en gang om måneden. Stuerne står på skift for de sange der skal synges.
Under samlingen taler vi samtidig om hvad dagen bringer. Der tales om hvem der savnes på stuen den pågældende dag, og vigtigheden af at være en del af et fællesskab. Det betyder, at vi har fokus på at være nærværende og har en rammesættende struktur hen over dagen, da børnegruppen kalder på et behov for en tydelig, tryghedsskabende og genkendelig hverdag.
Udover voksenplanlagte aktiviteter i små grupper, har børnene mulighed for selv at vælge, ved at pege og fortælle hvad de gerne vil lege med. Legetøj, puslespil, tudser m.m. står i børnehøjde, så børnene inviteres til selv at tage initiativer til lege/aktiviteter/spil m.m. i legemiljøerne. Vi arbejder bevidst med at følge børnenes spor og medinddragelse gennem nysgerrighed og udforskning sammen med barnet, eller ved at understøtte den igangværende aktivitet.
I Stubbekøbing Børnehus arbejder vi med den styrkede pædagogiske læreplan med afsæt i barnets nærmeste udviklingszone. For at styrke børnenes fællesskaber benytter vi os af “Fri for mobberi”
Det år, hvor børnene fylder 6 år, skal de starte i skole. For at forberede dem på overgangen og alt det nye, som venter, har vi et tæt brobygningsarbejde i landsbyordningen.