Forældresamarbejde
I Stubbekøbing Børnehus vægter vi samarbejdet med forældrene højt og har fokus på værdien af den gode dialog. For at inddrage forældrene i deres barns hverdag informere og dokumentere vi på forskellig vis.
Vi prioriterer tid og er bevidste om vigtigheden i at få skabt en fælles tillid, os og forældrene imellem. Hensigten er at få dannet et godtgrundlag og skabe de bedste rammer for børnenes trivsel og udvikling, samt at kunne løse eventuelle udfordringer sammen på en respektfuld måde. Vi prioriterer derfor også god tid til nye familier/indkøring af børn, hvor vi har udarbejdet en spørgeguide for at komme omkring familiens fortælling med henblik på en god start.
Vi er bevidste om at når samarbejdet mellem Stubbekøbing Børnehus og forældrene fungerer godt, har det både en effekt på det enkelte barns trivsel og kommer samtidig hele børnegruppen til gode. Vi prioriterer derfor at inddrage forældrene aktivt i vores hverdag. F.eks. giver vi forældrene mulighed for at være sammen med deres barn i Børnehuset en hel dag.Vi er som personaler nærværende ift. at skabe en åben dialog, som baserer sig på gensidig forståelse, omkring hvordan børnene udvikles, lærer og trives. Derved er forældrenes oplevelse, viden og input værdifuldt og nyttigt ift. vores fælles samarbejde omkring deres barn/børn. Det gør vi bl.a. ved at udveksle små historier fra barnets hverdag ifm. leg, aktiviteter, mad og søvn i aflevering- og hentesituation.
Der inviteres én gang årligt til trivselssamtale om det enkelte barns udvikling og trivsel. Derudover har vi et årligt forældremøde, hvor forældrenes stemme bliver sat i spil for hele tiden at kvalificere samarbejdet omkring barnet/familien.
Vi inddrager de tværfaglige samarbejdspartner, når barnet/familien kalder på noget ekstra støtte og hjælp, hvor vi anvender GUSA, kontakt til tale-hørekonsulent, ergoterapeut, psykolog, familie konsulenter m.m.
Vi anvender Aula som dokumentation til forældrene om den enkelte stues ugentlige aktiviteter, hvor der indgår faglige begrundelser ifm. børnenes udvikling og læring. Der indsættes samtidig situationsbilleder af børnene, herunder oplysninger om hvilke bøger, rim og remser og sange der anvendes ifm. det aktuelle tema.
Forældrene er velkomne og har mulighed for at understøtte det, der optager deres barn i hverdagen i Børnehuset ved at være med på tur eller en dag i Børnehuset.
Der inviteres til forskellige sociale arrangementer med forældre og bedsteforældre med henblik på at styrke kendskabet mellem familien og børnehuset samt familierne imellem. Med et større kendskab til hinanden, har vi erfaret, at det styrker børnefællesskabet og kan være med til at åbne op for, at forældrene tager initiativ til at lave legeaftaler.
Derudover er der nedsat et aktivitetsudvalg som er selvstyrende i forældregruppen og en fælles forældrebestyrelse for hele Landsbyordningen.