Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Landsbyordning Stubbekøbing
Mobil menu

Antimobbestrategi

Antimobbestrategi

Formålet er at forebygge og minimere tilfælde af mobning og fremme trivsel.
Derfor vil vi forebyggende skabe stærke, sociale børnefællesskaber, hvor mobning har svært ved at opstå.
Hvis mobning alligevel opstår, vil vi håndtere problemet professionelt, indtil mobning ikke længere findes i gruppen.

5 målsætninger for antimobbestrategien:

  • At elever og børn er glade for at komme i skole/institution hver dag.
  • At elever/børn, forældre og personale taler pænt til hinanden.
  • At elever/børn, forældre og personale er rummelige over for hinanden.
  • At elever/børn ikke oplever, at de over længere tid udsættes for negative handlinger.
  • At elever/børn dannes til at begå sig og indgå i den digitale verden.

 

Vores definition af mobning

Mobning er systematiske og gentagne udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn bliver udstødt af fællesskabet. Mobning handler ikke om problembørn men om problemer i børnefællesskaber.

Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier/digital kommunikation.

Digital dannelse:

Dit liv på nettet

Guldborgsund Kommune har i SSP-regi introduceret ”Dit liv på nettet” fra Center for Digital Pædagogik. ”Dit Liv På Nettet” henvender sig til 2., 4. og 6. klassetrin og indbefatter et fortløbende arbejde med digitale problematikker samt inddragelse af forældre på flere årgange. Undervisningen vil foregå i forskellige samarbejdskonstellationer som kulturtjenesten, SSP og skolen.

På 8. årgang undervises i digital dannelse via politiets materiale ”Den Sikre Side”.

Med denne strukturerede indsats sikres alle elever en fortløbende og bred undervisning, der naturligt skal understøtte den almindelige dannelse af alle børn og unge. Formålet med ”Dit Liv På Nettet” er at hjælpe eleverne med at forstå det digitale liv. Samtidig skal det gerne få dem til at tænke over deres og de andres adfærd på nettet. På den måde bliver eleverne i stand til at håndtere de udfordringer og problemer, som de sociale medier kan skabe for dem.

Vi gør følgende for at forebygge mobning

Ledelse

Ledelsen er ansvarlige for udarbejdelse og løbende revidering af antimobbestrategi i samarbejde med bestyrelsen. Ledelsen sørger for, at viden om forskning, værktøjer og erfaringer mv. om antimobning er tilgængeligt for skolens/institutionens personale. Ledelsen udarbejder, i samarbejde med bestyrelsen, regler for, hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt over for hinanden. Reglerne skal være synlige og kendte i klassen/gruppen, på skolen/institutionen og i skole/hjemsamarbejdet. Ledelsen sætter trivsel på elevernes skema og har ansvaret for gennemførsel af systematiske trivselsmålinger.

Personale

Personalet har fokus på læring med afsæt i anerkendelse, respekt og fællesskab, og giver plads til fejl. Personalet lytter til den enkelte elevs/barns oplevelse og er opmærksomme på børns forskellige muligheder for samt måder at ytre sig på. Personalet kommunikerer tydeligt og jævnligt til børn og forældre om klassens/gruppens trivsel og sikrer et respektfuldt samarbejde med forældrene i fælles alliance for at styrke klassernes/gruppernes trivsel. Skolens årgangsteams planlægger, hvordan relevante temaer kan ind tænkes i undervisningen. Personalet er medansvarlige for udarbejdelse af klasseregler i samarbejde med eleverne.

Elever

Eleverne/børnene opfordres til, eks. gennem elevrådet/på børnemøder, at arbejde med klassernes/gruppernes trivsel og landsbyordningens antimobbestrategi. Elevrådet er medansvarlige for udbredelse af værdiregelsættet og antimobbestrategien i børnehøjde. Eleverne er medansvarlige for udarbejdelse af klasseregler i samarbejde med kontaktlærerne.

Forældre

Skolen/institutionen opfordrer til og forventer, at alle forældre er gode rollemodeller og taler positivt om klassens elever/gruppens børn, forældre og personale. Skolen/institutionen opfordrer til og forventer, at alle forældre støtter op om klassens/gruppens trivsel ved at deltage i forældremøder og sociale arrangementer i klassen/gruppen og på skolen/institutionen. Der opfordres til åbenhed omkring udfordringer og et fortroligt rum forældrene imellem. Øje for at børnene leger bredt og ikke altid med de samme – de skal hjælpes til at udforske nye relationer. Kendskab giver venskab.

Vi gør følgende for at forebygge digital mobning

Ledelse

Ledelsen er ansvarlig for, at indsatser imod digital mobning er på PLC’s (pædagogisk læringscenter) årshjul. Ledelsen støtter op om bestyrelsens princip om elevers brug af private mobiltelefoner/tablets i skoletiden. Ledelsen er ansvarlig for implementering og revidering af antimobbestrategien.

Personale

Der arbejdes med digital dannelse i klasserne ud fra PLC’s årshjul, bl.a. et særligt forløb på 6. årgang. Personalet guider eleverne og angiver de læringsplatforme, eleverne skal anvende. Eleverne undervises i kritisk stillingtagen i forhold til deres færden på div. digitale platforme. I institutionerne inddrages forskellige værktøjer og platforme i det pædagogiske arbejde afhængig af barnets alder.

Elever

Eleverne styrkes i at agere sikkert og hensynsfuldt på de digitale medier. Hvis eleverne er i tvivl om, hvordan de mest hensigtsmæssigt bruger digitale medier, kan de altid søge hjælp hos personalet. Eleverne/børnene er ansvarlige for at overholde de aftaler, der indgås med den enkelte lærer/pædagog om brug af digitale medier.

Forældre

Forældrene er ansvarlige for at tale med deres eget barn om at færdes respektfuldt på de sociale medier og medansvarlige for, at skolen orienteres om uhensigtsmæssig brug, der kan have indflydelse på skoledagen.

Vi griber ind på følgende måde, hvis vi oplever mobning eller digital mobning

Ledelse

Ledelsen har det overordnede ansvar for alle elevers/børns trivsel. Ledelsen orienteres ved mistanke om mobning og, hvis nødvendigt, hjælper personalet med at iværksætte en handleplan. Ledelsen kontakter de respektive forældre og oplyser om forløbet og indbyder til et samarbejde om at finde en varig løsning.

Personale

Alle medarbejdere omkring klassen/gruppen orienteres om forløbet og aftaler, hvordan det håndteres, og hvad deres roller er. Ledelsen og alle andre interessenter orienteres om, hvilke tiltag der iværksættes. Der aftales løbende opfølgning og trivselsarbejde.

Elever

Det forventes, at eleverne/børnene deltager aktivt og uselvisk i klassens/gruppens trivselsarbejde. Når elever oplever, andre elever bliver mobbet, fortæller de det til kontaktlæreren eller anden voksen, de er tryg ved.

Vi involverer følgende parter, hvis vi oplever mobning eller digital mobning

  • Forældrene inddrages gennem særligt forældremøde/samtale
  • De involverede elever/børn
  • Skolens inklusionspædagoger
  • AKT vejleder (adfærd, kontakt og trivselsperson)
  • Evt. pædagogisk konsulent fra forvaltningen
  • Evt. SSP

 

Ledelsen gør følgende tiltag for at styrke indsatsen mod mobning

  • Ledelsen er synlig og deltagende i det almindelige trivselsarbejde for at få indblik i medarbejdernes professionelle kompetencer på området.
  • Ledelsen har ved den årlige MUS samtale bl.a. fokus på det pædagogiske personales arbejde med trivslen og evt. kompetenceudviklingsbehov.
  • Ledelsen har fokus på at skabe tid til samarbejde, eks. teammøder/stuemøder/klassekonferencer.
  • Ledelsen har fokus på, at der ved overgange mellem dagtilbud og skole, mellem afdelinger, og mellem andre skoler, foregår en overlevering, hvor der bl.a. drøftes problematikker i forhold til barnets trivsel.

 

Vi gør opmærksom på antimobbestrategien og sikrer dens forankring på følgende måde

  • Vi afholder en årlig trivselsdag, hvor personalet i samarbejde med elevrådet, arrangerer dagen.
  • Vi italesætter, så ofte som muligt, vores værdier og deres betydning for samarbejdet med elever/børn og forældre.
  • Vi sørger for, at antimobbestrategien er tilgængelig på landsbyordningens hjemmesider, skoleintra og Nembørn.
  • Forventninger til elever, forældre og personalet synliggøres på skolen og i institutionerne.
  • Der arbejdes med trivsel i alle klasser/grupper – trivsel er sat på skemaet.

 

Hvis antimobbestrategien ikke overholdes, gør vi følgende

  • Ledelsen inddrages.
  • Ledelsen laver, i samarbejde med personalet, en handleplan.
  • Der skabes rum for samtale med de involverede elever/børn.
  • Forældrene kontaktes og orienteres om handleplanen og deres rolle, og det vigtige samarbejde aftales.
  • Samarbejdet med forældrene kan både være et møde med enkelte forældre, fyraftensmøder for forældre til drenge/piger eller for hele klassen/gruppens forældre.
  • Ledelsen følger op på de aftaler, der er lavet mellem elever/børn, personale, forældre og ledelse.

 

Antimobbestrategien evalueres en gang om året i elevrådet, i MED-udvalget og i bestyrelsen, evalueret sidst den 9. februar 2022.